Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 15-12-2017, 12:41 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Mw. 286 lijn 5, Weimarstraat brug Conradkade ri. Koningsplein, ca. 1935
foto uit de collectie van Joop van Bleyie






Jan Roelf | 6-2-2017
En bijzonder dat de 286 in 1955 nog met de oude gekleurde koersborden rijdt, in die laatste jaren reden de 280-ers toch meestal met zwart-witte?

Wil Leebeek | 6-2-2017
Hier volgen de juiste gegevens:

Foto is van Edu Bouwman en gemaakt op 28-8-1955.
Fotonr. 13577.

erven sleeboom | 6-2-2017
De Haagse Beeldbank slaat er soms een slag naar.
De 286 had Coca Cola van november 1948 tot november 1958. Toen hij korte tijd later werd gesloopt, behoorde hij tot de laatste drie trams met koersborden bij de HTM.
Voorzover ik weet hoorden de 280`ers omstreeks 1935 thuis op de Scheveningse lijnen. Lijn 5 reed toen vooral met de 151-168.

Cornelis | 5-2-2017
Haagse Beeldbank geeft aan bij deze foto ca. 1935

Ad | 5-2-2017
De 286 ziet er hetzelfde uit als de andere foto`s van de wagen op de site, vooral die `ontspiegelde` koplamp.

Er is vast iemand die iets weet over de vooroorlogse inzet van de 280-ers, nog niet afgezakt naar lijn 5. Na de oorlog zien we foto`s op 7, later 5 en uiteindelijk de Kindertam

snorrecken | 5-2-2017
Om nog even bijdehand te doen op basis van de voertuigen: Links staat een Opel Olympia. Dat type verscheen in 1936 vanwege de Olympische Spelen in Berlijn. Er is een kenmerkend uiterlijk verschil tussen een vooroorlogse Traction en een naoorlogse. Voor 1940 had de Citroën enkele deurtjes aan de zijden van de motorkap voor de koeling. De naoorlogse hadden koelribben. Op de foto lijken het koelribben te zijn. Kortom, de foto is van na 1936 en vermoedelijk zelfs van na 1947. Volgens Prinsen zelf na 1951. Alles is mogelijk, behalve 1935.

Hendrik Prinsen | 5-2-2017
Op 19 maart 1951 introduceerde Theodorus Niemeijer het merk ROXY en het merk werd meteen gedeponeerd. Het octrooi bood bescherming tegen eventuele vervalsingen. Het merk werd alleen gebruikt voor sigaretten. Foto toch later

Toon Steenmeijer | 5-2-2017
Voor mij zijn de Roxy reclame en de reclame van Coca Cola bewijs voor het feit dat de foto van zeker 1954 of later moet zijn, maar kan ook wel iets, maar niet veel, eerder zijn. Ook de koplamp zegt dat er lange tijd niet veel noodzakelijk onderhoud aan de wagen gepleegd is.

Hendrik Prinsen | 5-2-2017
Bij de lantarenpaal staat een "Citroën Traction Avant" productie 1934 tot 1957, foto toch c.a. 1935

Wout Verspuij | 5-2-2017
Overigens een schitterende foto met een heerlijk tijdsbeeld.

Wout Verspuij | 5-2-2017
Gezien de Roxy reclame op het front van de tram moet het wel later zijn.

Jan de Swart | 5-2-2017
Gezien de reclame en de automodellen kan de foto ook wel van een veel latere datum zijn, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik dacht zelf circa 1950

Barneveld 5 februari 2017

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6115


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>