Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-6-2018, 20:47 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




Lijn 3 (koppelstel 1188-1170) op het Centraal Station-hoog in 1976
foto van Huub van Keulen






Deet | 7-3-2018
@Steven, sorry, ik zie de foto nu pas op volle grootte! Hij leek op mini formaat op acht uur te staan. Vandaar. Best rustig dan voor een Woensdagmiddag.

Rinus | 6-3-2018
Leuke foto van de beginfase van de exploitatie op het sneltrambaanvak / semi-metroviaduct.

Voor het ouder (echt)paar dat komt aanwandelen moet dat toch een behoorlijke ontwikkeling zijn geweest. Van twee-assertjes met aanhangers die uit de paardetramperiode dateerden naar moderne PCC`s op een `hypermodern` (zo noemden we dat anno 1977) tramstation.

Let ook nog eens op die vuilnisbakken op het perron.

Het stoppen op de tweede halteplaats werd geregeld met de destijds op CS en Ternoot geplaatste `stationshulpseinen`, welke hier zichtbaar is boven de kop van de 1188 (zwarte kastje, hangend boven het perron).
Horizontaal verlichte balk = eerste halteplaats bezet, stoppen op tweede halteplaats.
Aangezien op het aankondigingsbord was aangegeven dat de tram op de tweede halteplaats ging stoppen, moest hier worden gehalteerd, ook al had de voorganger de eerste halteplaats reeds verlaten. Er werd dus ook niet voor een tweede keer gestopt.

In de afgebeelde situatie had de bestuurder bij het inrijsein van het Centraal Station (SJ 02 ??) het sein geel - groen - geel gekregen: stoppen op 2e halteplaats - snelheidsbeperking van 25 km/uur op de wissels.

Hoe dat nu allemaal - volgens de regels - gaat, zullen anderen die up-to-date zijn met de exploitatie kunnen vertellen. In de ondergrondse stations zie ik eigenlijk nooit meer de tweede halteplaats innemen. De blokafstanden zijn zo groot dat een voorgaande tram in het normale geval het stations reeds verlaten heeft. Is dat niet het geval, dan kruipt de achterganger langzaam het station binnen.

Het viel mij nog op dat op de nieuwe halte Hollands Spoor de regel dat maar 1x wordt gestopt is ingesteld. Zeker voor visueel beperkten is mijns inziens de huidige regel op het HS niet optimaal. Vanuit de belangen van de doorstroming begrijp ik het wel.

Steven | 6-3-2018
@ Deet

Zie de klok.

Deet | 6-3-2018
Prachtfoto. Zou het ,s ochtends of `s avonds zijn? Het ziet er zo rustig uit voor een woensdag.

Bert de Lange | 5-3-2018
Toen stonden alle bekende eindbestemmingen er nog op (en enkele verwachte). Consequent werden wijknamen gebruikt en niet zoals nu wijknamen en af en toe een straatnaam (vaak, maar niet altijd, bij kort traject). Zoals De Savornin Lohmanplein in plaats van Bohemen (zoals op de foto).

markus | 5-3-2018
Daar hingen toen ook al van die gele kasten waarop te zien was welke lijn met richting er aankwam. Dat was met van die voorbedrukte klapkaarten. Er waren ook al toekomstige bestemmingen op Zoals Voorburg `t Loo.

Mooie foto.

Fred(je) | 5-3-2018
Als alle deuren dicht zijn en rijweg aangevraagd dan vertrekken vanaf 2de halteplaats en niet meer stoppen bij 1ste halte plaats (wat men nog steeds regelmatig doet).

Bert de Lange | 4-3-2018
Mooie foto! En het was ook effectief, deze spitsversterkingen!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3409


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 7 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!