Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt regelmatig bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2018, 11:56 uur.

   
       
 

 
   




Huidige museum-mw. 215, lijn 11 aan Schev.Strand in de jaren 60
foto van Rien Brus uit de collectie van Leo van der Putten


Leo van der Putten is medewerker vanRotterdams Openbaar Vervoer Museum - digitaal





erven sleeboom | 18-3-2018
 quote:
Frans Reijgers | 17-3-2018 Dat moet dan nu een moeilijk moment zijn om te beseffen dat je als hobbyist destijds niet volledig tot de "incrowd" behoorde ...
"Ik voel me zo verdomd alleen..."
 quote:
Ad | 17-3-2018 als je er over nadenkt en beetje rare vondst, de haltes Doornstraat/statenlaan tot en met Duinstraat zijn bij de havens, het eindpunt niet)
Dat bedoel ik. Een heel rare vondst.
Dan ben ik ook nog benieuwd naar de bus waarvan de bovenste helft op de boulevard te zien is. Geen HTM-bus, maar wel een Verheul-achterkantje, zo te zien. Wat zou `t zijn?

Ad | 17-3-2018
Maar de richtingfilms met wijknamen - en toen werd `Schev. Strand; `Schev. Haven` zijn van 1967 en dat is ook al weer ontstellend lang terug .......

[als je er over nadenkt en beetje rare vondst, de haltes Doornstraat/statenlaan tot en met Duinstraat zijn bij de havens, het eindpunt niet)

Wim van Es | 17-3-2018
Begin jaren 60 heette dit eindpunt officieel Scheveningen Strand, zo staat het nu ook boven de foto.

Frans Reijgers | 17-3-2018
Dat moet dan nu een moeilijk moment zijn om te beseffen dat je als hobbyist destijds niet volledig tot de "incrowd" behoorde ...

erven sleeboom | 17-3-2018
"Zeerust", "de woeste hoogte", dit punt had wel een paar (bij)namen bij het trampersoneel.
Maar "aan de haven?". Dat zeiden ze in de jaren zestig dan alleen tegen elkaar, nooit tegen mij...

Wim van Es | 17-3-2018
Een trambestuurder staat op dit punt "aan de haven". Dat was ver voor mijn tijd zo en wordt binnen HTM nog steeds zo genoemd.

MikeV | 17-3-2018
 quote:
erven sleeboom | 16-3-2018
En ik heb ook nog wat te mekken over het fotobijschrift. Scheveningen Haven? Die haven is nergens te bekennen, en dit eindpunt heette toen de foto werd gemaakt in 1963-1964 gewoon Schev.-Strand.

Keerlus Scheveningen Strand ... is eigenlijk de benaming in de volksmond, zoals op onderstaande foto -
https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1426189999

erven sleeboom | 17-3-2018
 quote:
c. campagne | 16-3-2018 Voor mijn herinnering was de 207 na november 1964 niet meer in dienst. Het rijtje 210,213, 214 heeft tot in januari 1965 dienst gedaan. Ik twijfel niet aan jullie waarneming van 26 januari.
Tussen 3 en 26 januari was er geen enkele 200 meer te zien geweest. In die weken was de 213 toch nog gerepareerd. Hans en ik zagen hem in de middag (na schooltijd) van het Hollands Spoor vertrekken naar Scheveningen, maar toen hij een uur later terug hoorde te komen, was `t een 800... Zonder het te weten hadden we een afscheid meegemaakt...

erven sleeboom | 16-3-2018
Ja... die 207 heb ik toen ook niet meer gezien, dus laat die liefhebber maar `s met bewijzen komen, en een door minstens twee getuigen ondertekende verklaring ...
En ik heb ook nog wat te mekken over het fotobijschrift. Scheveningen Haven? Die haven is nergens te bekennen, en dit eindpunt heette toen de foto werd gemaakt in 1963-1964 gewoon Schev.-Strand.

c. campagne | 16-3-2018
@erven/hansV. Voor mijn herinnering was de 207 na november 1964 niet meer in dienst. Het rijtje 210,213, 214 heeft tot in januari 1965 dienst gedaan. Ik twijfel niet aan jullie waarneming van 26 januari.
De HTM heeft begin februari 1965 de luchtberemde 752, 754 en 770 uit dienst gehaald om deze, met de al buiten dienst staande 777 en een aantal niet-luchtberemde 750-ers in de tweede helft van maart naar het crematorium te brengen. Deze vier wagens werden eind februari/begin maart vervangen door de niet-luchtberemde 760, 764-766. In februari 1965 zou men dus nog 200-en hebben kunnen inzetten. Een ander probleem was, dat na de omschakeling van de Delftlijn naar PCC-exploitatie per 9 januari 1965 een aantal bestuurders, die bijna met pensioen zouden gaan op lijn 11 werden ingezet. Deze waren en werden ook niet meer voor de 200-en opgeleid. Bij het indelen van de 200-en op de diverse diensten moest hiermee rekening worden gehouden. Dat was al lastig, maar ook als er door verstoringen 200-en op andere diensten terecht kwamen dan gepland.
Doetinchem,16-3-2018.

Hans Vollebregt | 16-3-2018
@ Henk Boshuyzen. Dat `defect` aan de 215 eind oktober 1964 betrof een ernstige aanrijding. De 215 klapte op 27 oktober 1964 bij de halte Wouwermanstraat achter op de inrukkende 1103 van lijn 16. De wagen is kort daarop gerepareerd, maar tot een inzet in de dienst is het niet meer gekomen.
@ Erven Sleeboom. Inderdaad: deze JIM heeft op 26 januari 1965 samen met jou de historische laatste dag van 200-en in de dienst mogen beleven. Hoewel: er is een liefhebber die (in HTH) zegt de 207 kort daarop nog in de dienst te hebben gezien!

c. campagne | 14-3-2018
Jos,
Bedankt voor de info.
Doetinchem, 14-3-2018.

Henk Boshuyzen | 14-3-2018
Bedankt heren, typefoutje.
Ik pas het in de originele tekst aan.

Jos Sanders | 14-3-2018
C. Campagne,
nog sterker: het was 13 januari 1976.
Sloop volgde op 14 januari 1976.
Gr. Jos.

c. campagne | 13-3-2018
@Henk B. Henk, ik mag aannemen dat de 210 op 13 januari 1971 naar "s Gravenmade kwam. Is dit juist? Je noemt het jaartal 1967.......
Groet en tot ziens.
Doetinchem, 13-3-2018.

Henk Boshuyzen | 13-3-2018
Tekstgedeelte van mijn website:
De 215 werd op 7 februari 1949 aan de HTM afgeleverd en kwam na beproeving op 12 februari 1949 in dienst. Voor het personeel even wennen of de stroomafnemer voor of achterop zat in verband met de wisselbediening.
Met wisselend succes heeft de 215 gereden tot het op 31 oktober 1964 zijn laatste rit maakte op lijn 11 en terzijde gesteld werd met een defect.
Daarna werd de 215 tot 1974 nog gebruikt als mobiele luchtleverancier voor het doorblazen van hydrauliek-leidingen van PCC rijtuigen.
Intussen waren de 205 en 210 naar Rotterdam overgebracht voor ombouw tot railreiniger, de ervaringen met de 205 waren niet best zodat de 210 daar werkeloos stond in Rotterdam. De Tramweg-Stichting kocht de 210 in augustus 1970, liet de 210 naar ’s-Gravenmade vervoeren op 13 januari 1967 en kwam met de HTM overeen om de 210 tegen de 215 ( die in een betere staan was) te ruilen.
In augustus 1975 werd de 215 na restauratie als statisch object toegevoegd aan de museumcollectie van de HTM en is sinds 8 februari 1978 in rijvaardige staat.

ad | 11-3-2018
Er is wel een reuzeradje bijgekomen, dat je het maar weet

Raoul | 11-3-2018
@Rob Heus, een leuk weetje, en tegenwoordig zou zo n foeilelijke aanbouw dus niet meer kunnen zonder toestemming van de gemeente, @Erven, gaat maar is kijken een keer, tis een hele verbetering 😎

Rob Heus | 10-3-2018
Een opmerking over het vierde eiland.

De gemeentegrens van kustgemeenten lag in 1964 op de laagwaterlijn.
Als een boef achtervolgd door een agent bij eb de zee in vluchtte en tot aan zijn middel in het water stond, stond hij buiten de gemeente Den Haag. De gemeentepolitie kon daar niet optreden. Maar als het water naar de lippen ging stijgen kwam de boef wel weer in de gemeente terug.

De scheepsbouwer Verolme bouwde ook werkeilanden. Zwolsman bestelde iets dergelijks en liet dat naar Scheveningen varen. Pootjes naar beneden en je hebt een recreatie-eiland. Een bouwvergunning van een gemeente was niet nodig, want er was daar geen gemeente.

Rotterdam had wel een eigen grens in zee. In de jaren 1980 is de gemeentegrens van kustgemeenten een stuk in zee gelegd waardoor de pier nu in de gemeente Den Haag staat.

erven sleeboom | 10-3-2018
 quote:
Ad | 10-3-2018 Weet iemand tot wanneer de 215 heeft gereden?

De 215 is na oktober 1964 niet meer op lijn 11 gezien.
Op zondag 3 januari 1965 kreeg de 213 het brandje in de schakelkast en daarna hebben de 207, 210 en 214 niet meer gereden.
De andere elf stuks reden toen al lang niet meer.

 quote:
Raoul | 10-3-2018 t idd niet bij de rest van de pier passende stalen/vierde eiland is in augustus 2016 (gelukkig) en eindelijk afgevoerd en weggesleept naar een werf in Vlaardingen waar t gesloopt is
O? Dat wist ik niet, zo vaak kom ik niet op Scheveningen. Maar ik vind `t goed nieuws.

MikeV | 10-3-2018
Volgens deze website afvoer in 1975 - overgedragen aan HOVM
https://www.honderdprocenthaags.nl/100jaarelektrischetram/Zwitsers.php

Ad | 10-3-2018
Weet iemand tot wanneer de 215 heeft gereden?

Raoul | 10-3-2018
t idd niet bij de rest van de pier passende stalen/vierde eiland is in augustus 2016 (gelukkig) en eindelijk afgevoerd en weggesleept naar een werf in Vlaardingen waar t gesloopt is

erven sleeboom | 10-3-2018
 quote:
Ad | 10-3-2018 De laatste 200 reed geloof ik in januari 1965,maar dat was niet de 215.
Die ene 200 die op 26 januari 1965 nog een keertje terugkwam op lijn 11 voor een paar ritten, was de 213, pas hersteld van een brandje in een schakelkast.
Ik stond erbij en ik keek ernaar, samen met een zekere JIM.
We dachten toen: o, dus ze komen toch terug. Maar nee...

erven sleeboom | 10-3-2018
Het oerlelijke vierde eiland, dat qua vorm en logge afmetingen helemaal niet past bij de rest.

Ad | 10-3-2018
Zo te zien heeft de pier al het vierde eiland. Dat is in augustus 1964 geplaatst. De laatste 200 reed geloof ik in januari 1965,maar dat was niet de 215.

Paula | 10-3-2018
Dit blijft een prachtige motorwagen. Hebben maar kort dienst gedaan op lijn 11, vanwege vaak storingen.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2932


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 10 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!