Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-8-2018, 20:28 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




NZH-baanvak Nieuwe Scheveningse Bosjes, heraanleg 1947 en opbraak 1957
foto`s van Pierre duCrox en Hans Offerman uit de collectie van Dick van der Spek




A1004 + H111 + H112





Haagse_Meester | 12-5-2018
@Rob: dank voor de uitleg. Hopelijk komen er nog wat juweeltjes uit z`n collectie boven water.

@Rinus: Mea Culpa, ik was in de veronderstelling dat heel Scheveningen was gebruikt voor NSB-ers.

Rinus | 11-5-2018
Even een belangrijke nuance.

1) Duindorp werd ingericht tot interneringskamp, niet Scheveningen badplaats of het oude dorp.

2) Wel moest men in 1945 nog het gehele arsenaal opruimen aan versperringen, bunkers, etc dat was aangebracht op het stand, Boulevard, etc.
(Dat gold ook voor alle andere kustplaatsen als Hoek van Holland, Katwijk, Noordwijk, Ijmuiden, etc, etc.)
En dat werk was in Scheveningen begin 1946 nog niet voltooid. Maar in juni 1946 werd het strandseizoen weer officieel geopend.

Bunkers die niet in de weg lagen en niet hergebruikt konden worden, werden uiteindelijk ondergewerkt, zoals het hoofdkwartier dat in de Scheveningse bosjes lag, in feite parallel aan het NZH traject. ( = nu Atlantikwall museum).

De hele terugkeer van de bevolking was sowieso een behoorlijke opgave omdat heel Den Haag een zwaar verlies had geleden aan woonruimte, dus niet alleen Scheveningen.

Voor wie belangstelling heeft, via delpher.nl zijn oude kranten na te lezen.

Rob Wilders | 11-5-2018
Haagse Meester: Peter Gunther van het NZH Vervoer Museum heeft in overleg met de vrouw van Ad en met enkele anderen de nalatenschap van Ad m.b.t. de trams en treinen geschift. Alles wat over de NZH ging heeft hij meegenomen naar ons museum. Vervolgens hebben wij samen met het Historisch Genootschap De Blauwe Tram dit verder verdeeld. Wat nog lastig was omdat bijna alle foto`s in vele doosjes zaten, alle tramtrajecten vaak door elkaar. Maar wij zijn praktisch te werk gegaan. En kunnen later altijd van elkaar lenen.

Haagse_Meester | 11-5-2018
En als aanvulling: de NZH kon kort na de oorlog bij de NBM een grote partij spoor, inclusief wissels, op de kop tikken omdat de Zeister tram verdween. Doordat de door de bezetter afgegrendelde "Festung Scheveningen" door de na-oorlogse overheid werd gebruikt om NSB-ers in op te sluiten duurde het nog een aantal jaar voordat de NZH deze aankoop kon gebruiken. Ik vermoed dat deze periode de geprojecteerde (en eerder genoemde) heropleving van Scheveningen als badplaats direct na de oorlog in de kiem heeft gesmoord. Toen de Scheveningers eindelijk weer terug mochten naar hun dorp was alles compleet uitgewoond na 7 bezettingsjaren: 5 door de nazi`s en 2 door hun Nederlandse aanhang. Ook het publiek had in die 2 jaar andere stranden gevonden om te verblijven omdat Scheveningen verboden gebied was/bleef.

Stephen | 11-5-2018
Kleine correctie op bericht van Hans Zoef: De spoorverbinding Den Haag-Scheveningen is ingaande 4 oktober 1953 opgeheven.

Hans (Zoef) | 11-5-2018
Alle moeite en materiaal voor een periode van net10 jaar. Dit heeft het toch nog langer vol gehouden dan de Hofplein lijn, weer opgebouwd in 1947 en in 1952 weer opgeheven. Men had gedacht dat Scheveningen haar oude grandeur en betekenis voor bezoekers na de oorlog wel weer zou terug krijgen, maar dat is niet gebeurd en waren de lijnen zeer onrendabel. Ik vind het ook jammer dat deze lijnen weg zijn, het is niet anders.

Haagse_Meester | 10-5-2018
@Anton: Dank, dat was mij niet bekend. Ik las/lees de boeken die Ad schreef altijd graag, we zullen nooit weten wat we nu aan moois gemist hebben door z`n overlijden.

Anton Zonneveld | 10-5-2018
Ad van Kamp is in juni 2016 plotseling overleden. Ik was als een van de weinigen hobbyisten aanwezig bij zijn begrafenis. Jammer, maar het was voornamelijk een familie aangelegenheid omdat zijn vrouw Petra geen adressenlijst kon vinden in de administratie van Ad. En ik zelf weet niet meer hoe ik op de hoogte ben gebracht. Later hoorde ik via via dat er destijds in het blad van de NVBS een memoriam is geplaatst. De laatste anderhalf jaar op de Leidsevaart in Haarlem heb ik samen, gedrieën met Luud Albers, met plezier met hem de zaterdagen mogen mee maken in het oude museum.

Haagse_Meester | 10-5-2018
@Rob Wilders: nalatenschap Ad van Kamp? Begrijp ik dat de beste man is overleden, indien zo, wanneer is dat gebeurd? Ik behoor nl. niet tot de tram-insiders die deze site frequent bezoeken.

Anton Zonneveld | 9-5-2018
@ Toon Steenmeijer: het zou aan mij kunnen liggen, maar er staat onder de foto dat de platte wagen de H112 moet zijn.....

Toon Steenmeijer | 9-5-2018
Alle gegevens ? Nee, we weten nog niet welke platte wagen helemaal achteraan hangt. Een open goederenwagen waar de schotten vanaf gehaald zijn.

Rob Wilders | 9-5-2018
Toevallig ben ik nu bezig voor het NZH Vervoer Museum met het opslaan van vele foto`s uit de nalatenschap van Ad van Kamp, waaronder foto`s van het opbreken van het traject Scheveningen - Malieveld in 1957 en 1958. Alleen ontbreekt bij de meeste foto`s elke toelichting. Van bovenstaande foto heb ik nu de gegevens.

JWB - Veenendaal | 9-5-2018
Een flink deel van het tracé is toch nog beschikbaar ? Railsjes leggen en vrije baan is klaar !

Voogd | 9-5-2018
Ach ach, en dan heden maar roepen "metro naar Schveningen".

Jan de Swart | 8-5-2018
Mooie foto,s van de wederopbouw en de afbraak van de trambaan.

Barneveld 08 - 05 - 2018

Jan de Swart | 8-5-2018
Wat een handarbeid om de rails aan te leggen; tegenwoordig komen er bijna geen handjes meer aan te pas.


Barneveld 08 - 05 - 2018

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9493


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 3 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!