Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




Limburger 89 naar Den Haag, Drie Papagaaien in Wassenaar, 1961
foto van Hans van Engelen uit de collectie van Henk Odendaal / Frank Faber






erven sleeboom | 15-6-2018
Ietsje slomer worden ze dan wel, maar veel minder sloom dan de 89 als hij, komend van de 3 papegaaien, eenmaal de Leidsestraatweg bij de Jozef Israëlslaan heeft bereikt.

Jan de Swart | 15-6-2018
Erven; dan gaan ze echter wel een stuk langzamer

erven sleeboom | 15-6-2018
 quote:
Fred(je) | 13-6-2018 Erven ; Verschil is 150 volt
Knap van je. Maar een tram die geschikt is voor 750 Volt kan onder 600 Volt ook nog prima uit de voeten en heeft geen speciale schakeling nodig.

Fred(je) | 13-6-2018
Erven ; Verschil is 150 volt

c. campagne | 13-6-2018
Foto door Hans van Engelen genomen op 29 juni 1961. Het is de verjaardag van Prins Bernhard, maar ook Vuurwerk Scheveningen. Normaal zaten de vuurwerkvlaggetjes rechtsvoor, maar er moest ook voor Bernhard gevlagd worden, vandaar dat rechtsvoor de standaard met rood-wit-blauw en oranje is geplaatst en de vuurwerkvlag naar linksvoor.
@jan de swart. Inderdaad ging de 89 vanwege problemen met de aparte zandstrooi-installatie naar Wassenaar; dit was eind september 1960.
Doetinchem, 13-6-2018.

erven sleeboom | 12-6-2018
 quote:
Jan de Swart | 12-6-2018 omdat zij in Utrecht; tot de opheffing van de stadstram in 1939 in die stad; op 600 volt moesten rijden.
Is dat zo? Ik dacht het niet, en ik meen ook dat het niet nodig is. Zo groot is het verschil tussen 600 en 750 Volt niet. Hier weet Steenmeijer waarschijnlijk meer van.

En nu weer naar de 3 papegaaien?

Jan de Swart | 12-6-2018
De normaalspoormotorrijtuigen beschikten over zo `n zelfde schakeling omdat zij in Utrecht; tot de opheffing van de stadstram in 1939 in die stad; op 600 volt moesten rijden

Jan de Swart | 12-6-2018
Erven; daar heb je gelijk in, de smalspoormotorwagens van de NBM konden ook op 600 en 750 volt rijden.

erven sleeboom | 12-6-2018
We raken heel ver af van de drie papegaaien...
... maar ik ben wel benieuwd of het waar is dat de NBM 91-94 hetzelfde schakelsysteem hadden als de LTM 606-610. Ze hadden wel Siemens-motoren met hetzelfde vermogen, maar dat zegt niet alles. Voor zover ik weet konden de NBM`ers worden omgeschakeld van 1200 naar 600 à 750 Volt i.v.m. het medegebruik in Arnhem en Zeist. De Limburgers konden dat in elk geval niet en reden op het Haagse stadsnet op halve kracht.
Wie weet hier iets van? In Dieren of Doetinchem misschien?

Jan de Swart | 11-6-2018
Dank je Toon.
Zoals je weet waren de NBM 91 - 94 in 1932 speciaal gebouwd voor de helling rijke Tramlijn Oosterbeek Laag Arnhem.
Alhoewel op deze lijn vanaf zijn opening in 1923 ook de omgebouwde Benzo`s en de 71 - 84 dienst deden.
De 91 - 94 trokken; vooral in de na oorlogse periode wel een trams met vier aanhangrijtuigen tussen Amersfoort en Doorn.
Op de lijn Zeist Utrecht gebeurde dit ook vaak
Zelfs de NZH deed dit niet.


Barneveld 11 - 06 - 2018

Toon Steenmeijer | 11-6-2018
Het is slechts een detail, maar de NBM had er vier, 91-94.

Jan de Swart | 11-6-2018
Limburger 89 vlak voor dat hij terug zal keren naar lijn I3, Den Haag - Voorburg, van waar hij; ik dacht in 1959; was verbannen in verband met problemen met zijn zandstrooiers.
Volgens mij hadden de Limburgers 86 - 90 dezelfde schakeling als de NBM 91 - 96 die eveneens 80 pk motoren hadden en ook door Beijnes in Haarlem in 1932 zijn gebouwd.


Barneveld 11 - 06 - 2018

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4702


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 7 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!