Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-8-2018, 20:28 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   




H52 met blokkendozen tijdens excursie NVBS op de Conradkade in 1967
foto uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Haagse Harry | 28-7-2018
Wikipedia heeft n prachtig artikel over t verschil tussen tram- en treinrails: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verschil_tussen_trein-_en_tramspoor

Haagse_Meester | 22-7-2018
@Hans: het spoor is het probleem niet, dat zit um in de wissels. En op het samenlooptraject worden wissels gebruikt met beweegbaar puntstuk. Niks nieuws, is ook al járen eerder uitgevonden, maar bij de HTM hebben ze er moeite mee om ze betrouwbaar te krijgen (en houden!) omdat er ooit voor de goedkoopste aanbieder is gekozen. De verschillen tussen tram- en spoorprofiel zitten voornamelijk in de flensdikte en -diepte en de breedte v/h loopvlak. Gaat te ver hier een uitgebreide verhandeling te geven, maar bij de tram is het allemaal wat minder `zwaar` uitgevoerd. De Duitsers hebben dat opgelost met een `hybride` wielprofiel voor voertuigen die zowel op het tram- als het DB netwerk mogen rijden, de HTM en RET kozen voor beweegbare puntstukken als oplossing.

Joop | 22-7-2018
Als de H51 niet meer op de baan zal verschijnnen,is het dan niet mogelijk om de lok alleen uiterlijk op te knappen. Scheelt ook een hoop op de kosten lijkt mij en je kan hem prachtig tentoon stellen.

Hans (Zoef) | 22-7-2018
Dat verschil tussen trein en tramprofiel is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden. Hoe kan het dan dat RR zoetermeer en naar Rotterdam grotendeels over NS spoor kunnen rijden? Bovenleiding en rails zijn nog dezelfde waar vroeger de sprinter over reed.

br | 22-7-2018
@ Haagse_Meester: hartelijk dank voor de uitleg.

Haagse_Meester | 22-7-2018
Bij de laatste revisie had de HTM er al tram-profiel wielstellen onder gezet. Dat moet ook wel, anders had de H51 z`n huidige onderkomen niet kunnen bereiken Maar het kost best wel wat tijd om de lok te verplaatsen, ook hier geldt weer dat de SHTM niet genoeg handjes heeft om al die leuke hobbyistenplannetjes uit te voeren.

Tiktak | 22-7-2018
Ik bedoel natuurlijk tramwiel flenzen ipv treinwiel flenzen.

Tiktak | 22-7-2018
Zo de mogelijkheid kunnen bestaan om de H51 van treinwiel flenzen te voorzien zodat hij op het remiseterrein naar buiten en binnen kan rijden (gesleept en geduwd worden) en dan voorzien van een informatiebord en het stappenplan van de restauratie (met gironummer).

Haagse_Meester | 22-7-2018
@JWB: ja en nee. De RET (en GVBA en SUNIJ) gebruikt idd het spoorprofiel, maar in dit geval had ik het over trambedrijven die gelijktijdig met het HTM goederenvervoer op lijn 11 fungeerden en op een vergelijkbare manier. Het RR project had geen goederenvervoer voor ogen en valt daarom dus buiten die omschrijving. Verder is er nogal een verschil in regelgeving tussen spoor, metro en tram en da`s in de laatste jaren alleen maar ingewikkelder geworden. (plannen om van Haarlem met een trammetje via de spoorlijn naar Zandvoort te gaan rijden werden dan ook keihard getorpedeerd door de Inspectie toendertijd, de RGL pilot met de A32 trammetjes op Gd-Apn had ook de nodige voeten in de aarde voordat die mochten rijden en de ombouw v/d Hoekse lijn naar metro was flink vertraagd door de eis dat er ook goederenvervoer mogelijk moet blijven naar Maassluis)

JWB - Veenendaal | 22-7-2018
Is het niet zo dat de RET metro`s ook het spoorprofiel gebruiken. Daardoor zal ook in het samenloopdeel met HTM ditzelfde probleem sppelen. Of heb ik het mis?

Haagse_Meester | 22-7-2018
@tiktak: de mensen v/d SHTM hebben maar een beperkte capaciteit om restauraties te doen, zowel financieel als de handjes die het werk moeten doen. Daarbij komt nog dat de collectie vrij groot is en ook moet worden onderhouden. Dus moet het bestuur keuzes maken en de H51 staat daarbij onderaan de lijst omdattie simpelweg niet inzetbaar is op het huidige HTM net.

@br: lijn 11 kende een groot aantal speciale wissels die zowel door spoor- als tramwielen bereden konden worden. Op de Conradkade ligt nog een laatste exemplaar (maar voor hoelang nog?) niet ver v/d Houtrustbrug. Het heeft van 1927 tot 1974 gefunctioneerd, pas in de jaren 90 vonden de Duitsers het wiel opnieuw uit met het Karlsruhe-model. Ook Kassel en Saarbrücken hebben vergelijkbare systemen. In NL was het Haagse systeem uniek, andere bedrijven met spoordoorvoer (LTM, NTM) gebruikten eenvoudigheidshalve het spoor profiel.

br | 22-7-2018
In de loop der jaren heb ik veel gelezen over de verschillen tussen tram- en treinspoor, maar nooit begrepen hoe het mogelijk was om kennelijk probleemloos een stammetje mat24 over de tramsporen van lijn 11 te laten rijden. Of heeft/had dit tracé misschien hybride eigenschappen vanwege het goederenvervoer tussen HS en Scheveningen?

Tiktak | 22-7-2018
Het is jammer van het HOVM dat je hier weinig over leest en ziet, ik weet dat de restauratie van deze geweldige lokomotief veel geld kost en tijd, maar als de bezoekers van het HOVM geen vooruitgang zien dan blijft het geld en eventuele sponsors (bedrijven) en misschien ook nieuwe vrijwilligers die de handen uit de mouw willen steken weg.

Haagse_Meester | 21-7-2018
Dat kan Joop: zusje H51 wordt momenteel opgeknapt door de vrijwilligers v/d SHTM met o.a. onderdelen van de H52

Zie ook: https://www.hovm.nl/nieuw/werkwagen2310.php

Joop | 21-7-2018
Wat zou ik deze lokomotief graag nog een zien

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9431


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 3 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!