Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 25-9-2018, 14:05 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




AEC-Regal 107 lijn K en PCC 1010 lijn 10,Stationsplein 1952-1955
ansichtkaart uit de collectie van Frans Wellner






FransW | 13-8-2018
@erven sleeboom: dank voor je aanvulling, dit was mij duidelijk nog niet bekend.
@Hans ten Sande: in mijn posting van 04.08.2019 had ik al aangegeven dat de achterste wagen geen 800 maar een Ombouwer is. Die hebben wel op lijn 12 gereden, bij mijn weten niet op lijn 11, de museummotorwagens 36 en 77 daargelaten maar in de jaren vijftig van de vorige eeuw zeker niet. En op de grotere scan die ik van deze prentbriefkaart heb, staat toch duidelijk het getal 12 als lijnnummer. Dat sluit, wat mij betreft, uw veronderstelling uit.

erven sleeboom | 13-8-2018
 quote:
FransW | 13-8-2018 Een uitrukker op lijn 11 reed vanuit remise Scheveningen via route van toenmalige lijn 8, de Duinstraat en vervolgens linksaf naar HS of rechtsaf naar SCH Haven.
Dat klopt toch niet helemaal.
Toen deze foto werd gemaakt in 1953 duurde het nog minstens 13 jaar voordat de verbindingsbogen werden aangelegd waarmee je van de Duinstraat via lijn 11 naar het Hollands Spoor (en omgekeerd) kon komen. Er was alleen een verbinding met Zeerust.
In de praktijk reden regelmatig in- en uitrukkers van lijn 11 (ook vaak extra`s op marktdagen of voetbalzondagen) op de route Scheveningen - HS via lijn 8 en 9. Ze maakten gebruik van het verbindingsspoor op de voorgrond van deze foto naar de baan van lijn 11 op de Parallelweg en zetten dan terug tot de standplaats onder de kap.
Maar ik ben het met je eens dat op deze foto gewoon een ombouwer van lijn 12 te zien is.

FransW | 13-8-2018
@Hans ten Sande: de kaart is met een kleine resolutie ingescand voor htmfoto maar op een andere scan staat duidelijk leesbaar het lijncijfer 12. Een wagen van lijn 11 die uitrukt kan het niet zijn want een uitrukker op lijn 11 reed vanuit remise Scheveningen via route van toenmalige lijn 8, de Duinstraat en vervolgens linksaf naar HS of rechtsaf naar SCH Haven.

Hans ten Sande | 13-8-2018
s het wel eenaderende lijn 12?
Ik kan het lijncijfer niet goed lezen, het zou ook een uitrukkende 800 van lijn 11 kunnen zijn.

Ad | 4-8-2018
De grens van de vervuiling van het dak van de nog heel nieuwe 1010 ziet er wat anders uit dan we later gewend waren. Kennelijk werd er in het begin geprobeerd het onderste / achterste deel schoon te schrobben

FransW | 4-8-2018
De 1000-den reden indertijd op de lijnen 7 en 10.
Lijn 8 reed in die maanden met enkele 250-ers en 800-en, lijn 9 reed met 200-en, ook 250-ers en 800-en.
Bij nadere bestudering zie ik in die achterste tram toch geen motorwagen serie 800. Ze hebben in die maanden ook niet op lijn 12 gereden. Wel reden er combinaties van Ombouwers, al dan niet met aanhangwagens (650-ers of 750-ers), op lijn 12. Duidelijk is op die motorwagen een lijncijferfilmkast met het lijnnummer 12 zichtbaar. Op het voorste balkonscherm rechts van de lamp een blauw/witte reclame (Roxy). Dan zou het hier dus om een Ombouwer moeten gaan.

Jan Roelf | 4-8-2018
Bijzonder, een 800 op lijn 12 in 1953, ik dacht dat ze toen uitsluitend op Scheveningse lijnen reden. Of zou die op lijn 10 rijden?
Mooi de oude sporensituatie met 4 sporen, overloopwissels en de verbindingssporen met lijn 11, de rails mooi ingebed in donkere stenen. En de passagiers wachten geduldig op de buitenste sporen op de trams die alleen over de binnenste sporen rijden. Tegenwoordig met al die perrons ondenkbaar.

FransW | 4-8-2018
Inmiddels kan ik - met dank aan het onderzoek dat indertijd is gedaan door wijlen Loek Harders en Wim van den Boogaard - deze foto preciezer dateren: juni/juli 1953.
Linksvoor HTM-bus 107 op autobuslijn K. Zo`n 25 meter daarachter (ongeveer ter hoogte van de Stationsweg) zien we op buslijn W HTM-bus 185.
In de verte zien we een motorwagen serie 800 op lijn 12 rijden, die zodadelijk bij zijn halte zal stoppen. PCC 1010 rijdt van Pr.Mauritslaan naar Trekweg.

Miepje | 4-8-2018
Ondanks alles toch fijn dat sommige oude stations blijven. Gezichtsloze vervoerfabrieken als DH CS heb je ook nodig, maar het HS is echt heel fijn. Jammer dat Delft station geranderd is, maar het oorspronkelijk gebouw intact blijft.

Kees de Ridder | 4-8-2018
Het meest opvallende vind ik de rechtop lopende mensen. Nog geen rollators en eye-phonegebruikers.

hansje | 3-8-2018
Prachtige foto uit die tijd.Ik ben zelf een 1951 model,dus ik was er niet dagelijks,maar ik herken toch zo het Stationsplein,dat wel tot dik in de 60er jaren het zelfde bleef.

Jan de Swart | 3-8-2018
Echt een prachtig mooie foto, met rechts het aankomst en vertrekpunt van lijn 11 en op de achtergrond een oudere Kromhout een ombouwer en een paar NZH Crossleys en de prachtige cq schitterende entree van het Hollandsspoorstation.


Barneveld 03 - 08 - 2018

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5761


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 8 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!