Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-9-2018, 21:07 uur.

   
  t/m vrijdag 21 september is de kans aanzienlijk dat deze website incidenteel
een of meerdere dagen niet kan worden bijgewerkt
   
 

 
   




PCC 1155 lijn 11 met defecte 1121 aangekoppeld op Stationsplein in 1969
foto van Huub van Keulen






Ad | 4-9-2018
Een 600V kabel op minder dan een meter hoogte is ook niet ideaal. Je ziet ook wel een aparte voedingskabel op dakhoogte. Of de Haagse methode met tot twee wagenlegtes verlengde schakeldraad veel problemen gaf weet ik niet.

De manier waarop in Den Haag in de crème periode met koppelstellen werd gewerkt, was ook anders. Er werd niet alleen in de remises gekoppeld, maar ook werd aangekoppeld en afgetrapt aan eindpunten. In `Tatraland` waren koppelingen veel permanenter, soms opeenvolgende wagennummers.

Fred(je) | 3-9-2018
Rijrichtingkruk van 1155 was en blijft in stand 3-0 van de 1121 wordt de stand 2-0 en rijrichtingkruk uitnemen en officieel aan de bestuurder geven van de 1155, dit was ook verplicht als men in treinschakeling reed.

erven sleeboom | 22-8-2018
Op de grijze paal stond een seinlicht dat brandde als een tram naderde op het spoor van lijn 12. Hoewel lijn 11 formeel voorrang had op lijn 12, mocht lijn 11 niet vertrekken als de lamp brandde.

Maurits | 21-8-2018
@Haagse meester In Leipzig rijden nog steeds dag in dag uit tientallen Tatra`s, er zijn er nog pakweg honderd in het bestand.

erven sleeboom | 21-8-2018
Het kwam in geval van nood wel vaker voor, maar op zichzelf was het vrij ongewoon om een `dode` PCC mee te geven aan een reguliere lijndienstwagen.

Henk Boshuyzen | 21-8-2018
@Haagse_Meester:De rijdraad tussen beide sporen is niet het overblijfsel van een wisselverbinding maar onderdeel van de sporensituatie. De draad waar de 1155 nu onder staat komt uit de boog van de Jan Blankenstraat. De draad waarvan je verondersteld dat het een overblijfsel van een wisselverbinding is gaat verder richting vrije baan langs de parallelweg of misschien nog naar de parallelweg zelf. Op de foto niet duidelijk te zien maar boven het middelste spoor hangt een dubbele draad tot de kruising waar één draad afgeleid wordt naar het rechtse spoor. Verder op buigt 1 draad af naar links voor de keermogelijkheid van lijn 11. Dit waren standaard bovenleidingconstructies in deze situaties

Raoul | 21-8-2018
2 1100en op hun mooist 😎, en net geschilderd lijkt het, maar wat een verschrikkelijk slechte staat van die (ouwe) bestrating van het stationsplein

Haagse_Meester | 21-8-2018
Het rijden met gekoppelde PCC`s gaf de nodige hoofdbrekens bij de techische mensen v/d HTM. Met name bij de wisselbediening (VETAG kwam pas later) waren 2 stroomafnemers kort achter elkaar niet gewenst. Toch kwam er een technische oplossing en bleven de Haagse PCC`s met elk hun eigen beugel tegen de draad rijden. De `rode PCC`, de Tatra`s, hadden natuurlijk hetzelfde probleem. In diverse steden werd daarom het Leipziger voorbeeld gekozen, waarbij de 2e motorwagen z`n voeding kreeg via een kabel in de koppeling. Hierbij bleef dus z`n beugel op het dak. Om dit mogelijk te maken hadden de Tatra`s een wat robuuster model koppeling dan de Scharffenbergjes die de HTM gebruikte. Recent zijn ook in Leipzig de laatste Tatra`s aan de kant gegaan en komt dit fenomeen (daar) nu niet meer voor.

Opvallend in de foto: er hangt heel duidelijk een rijdraad tussen beide sporen, terwijl de wisselverbinding die deze eens overspande al is verdwenen. Ook alle bebouwing op de foto is inmiddels gesloopt en het emplacement voor de zoveelste keer op de schop gegaan.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7141


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>







Er zijn op dit moment 12 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!