Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-4-2018, 21:06 uur.

   
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
 

 
   





HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst woensdag 10 januari 2018 om 13:10 uur. 

HSP: Snelle lightrailverbindingen van groot belang voor stad

DEN HAAG - Voor veel Hagenaars loopt de reistijd voor een openbaar vervoerritje naar Rotterdam al snel op tot anderhalf uur. De Haagse Stadspartij vindt het onverteerbaar dat inwoners uit het zuidwestelijk deel van de stad hierdoor op een te grote afstand staan van economische ontwikkelingen en werkgelegenheid in de regio.



Vrijwel alle politieke partijen hebben snelle lightrailverbindingen in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen. Zelfs lobbyorganisaties als VNO NCW pleiten voor snelle railverbindingen om te voorkomen dat de regio dichtslibt. Maar daar is voorlopig geen geld voor laat Metropool Regio Rotterdam Den Haag (MRDH) weten. Rotterdam legt wel een snelle railverbinding aan naar Hoek van Holland. Waarom kan dat niet in Den Haag?

Lange termijn visie ov Den Haag ontbreekt
Dat komt in de eerste plaats doordat de gemeente Den Haag decennialang geen heldere visie heeft ontwikkeld over sneller openbaar vervoer (ov) en het effect daarvan op de bereikbaarheid van de stad. Er is binnen het Haagse ov-netwerk nooit onderscheid gemaakt tussen snelle verbindende (metro)lijnen met halteafstanden van 2 tot 10 km en fijnmazige ontsluitende (tram)lijnen met halteafstanden van 0,5 tot 1 km. Recent zijn er zelfs nog keuzes gemaakt die het op kortere termijn realiseren van snelle lightrailverbindingen in de weg staan.

Den Haag heeft de afgelopen decennia vooral ingezet op de auto als het gaat om de bereikbaarheid van de stad. In 2013 is het besluit genomen om voor 675 miljoen de Rotterdamsebaan aan te leggen. Dit bedrag zorgt ervoor dat er volgens de MRDH de komende tijd geen geld meer is voor de aanleg van snelle lightrailverbindingen.

Omdat er nooit onderscheid is gemaakt tussen snelle verbindende lijnen en ontsluitende lijnen heeft Den Haag er vervolgens voor gekozen om een groot deel van de bestaande tramlijnen op te waarderen tot een soort metrolijnen. De zware voertuigen (RandstadRail, Avenio) die daarvoor zijn aangeschaft zijn twee keer zo zwaar als de oude trams waardoor ze niet geschikt zijn om op de korte afstanden tussen de haltes snel op te trekken en moeten ze veel eerder afremmen. Bij de aanschaf werden de nieuwe trams aangeprezen als een snelle railverbinding, maar de gemiddelde snelheid ligt aantoonbaar lager dan die van de oude trams. Daarnaast moesten voor honderden miljoenen, rails, bruggen en funderingen aangepast worden voor het nieuwe zware materieel. De MRDH liet recent weten dat in Den Haag de budgetten voornamelijk aan onderhoud opgaan, waardoor de dienstverlening onder druk komt te staan.

Haagse Stadspartij: lightrailverbindingen wél mogelijk
De Haagse Stadspartij is van mening dat snelle lightrailverbindingen in de nabije toekomst nodig zijn om te voorkomen dat onze mooie stad niet compleet dichtslibt. Daarvoor moeten wel andere keuzes gemaakt worden! Om te beginnen moeten we voor de vier laatste tramlijnen waar nu nog oude trams rijden lichtere trams worden aangeschaft. En voor nieuwe lightrailverbindingen die van oost naar west en van noord naar zuid voor snellere reistijden gaan zorgen, dienen we zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande infrastructuur. Zo bieden de vier sporen tussen Rotterdam en Den Haag straks ruimte voor een snelle lightrailverbinding van Rotterdam naar Scheveningen (oost-west verbinding). En er kan ook ruimte gezocht worden in de te ruime auto-infrastructuur. De capaciteit van de Rotterdamsebaan moet bijvoorbeeld vanuit verkeerstechnisch oogpunt met behulp van doseerlichten met minimaal de helft teruggebracht worden. Dat biedt de mogelijkheid om één tunnelbuis te benutten om tegen relatief lage kosten een lightrailverbinding vanaf de viersporen naar de Binckhorst aan te leggen. Via Den Haag CS kan de lightrail over een vrije baan of tunnel naar Scheveningen waardoor ov reistijden vanuit Rotterdam richting Scheveningen kunnen concurreren met de auto.

Kortere reistijden voor zuidwest
Daarnaast is het van groot belang, om de reistijden van de inwoners in Den Haag zuidwest te halveren, dat een snelle noord-zuidverbinding niet stopt bij ov-knooppunt Leyweg zoals in de schaalsprong wordt voorgesteld. Want een ov-ritje vanuit Den Haag zuidwest richting Rotterdam duurt nu onnodig lang omdat men altijd via Den Haag CS moet reizen. Daarom moet de snelle lightrailverbinding vanaf Den Haag CS/Leiden via Den Haag zuidwest doorgetrokken worden via het Westland (Bloemenveiling) en de Rotterdamse havens naar Rotterdam. Daarmee wordt Den Haag zuidwest op een efficiënte manier verbonden met een aantal belangrijke economische centra in de regio.

Ontwikkel visie tegen dichtslibben regio
Snelle lightrailverbindingen zijn van groot belang om de groei van de stad in goede banen te leiden. Daarvoor moeten we eerst een evenwichtige visie op verbindende en ontsluitende lijnen ontwikkelen. De Haagse Stadspartij vindt het uiterst zorgwekkend dat ook de schaalsprong die de MRDH voorstelt geen helder onderscheid maakt tussen de snelle verbindende en ontsluitende lijnen. Lijnen worden niet doorgetrokken en de afstanden tussen haltes zijn opnieuw te klein voor het zware materieel. Onze regio slibt volledig dicht als de schaalsprong in deze vorm in de Haagse Mobiliteitsagenda overgenomen wordt.




HAAGS EN OV-NIEUWS VAN MAANDAG 23 APRIL 2018

 - Maaltijdbezorger heeft alle geluk van de wereld - 2 reacties

 - Kom met fiets of openbaar vervoer naar Life I Live festival


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN ZONDAG 22 APRIL 2018

 - HTM legt 49 boetes op tijdens handhavingsactie - 14 reacties



Gelezen: 862 keer.







Er is op dit moment 1 bezoeker.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!