Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 13-11-2018, 21:10 uur.

   
       
 

 
   





HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst woensdag 12 september 2018 om 15:48 uur, bron: www.spoorzonedelft.nl

Voor molen De Roos ziet de toekomst er rooskleurig uit

Tekst: Eric Burgers

DELFT - De 17e-eeuwse molen De Roos maalt weer koren tot meel. Dankzij de inspanningen van ProRail, tunnelbouwer CCL, enthousiaste molenaars, een bevlogen ondernemer en verschillende vrijwilligers heeft het eens zo bouwvallige monument nu de wind mee.



Elke dag rijden 250 tot 300 treinen onder de molen door. ‘Dat klinkt spannend, maar nu de molen op het dak van de tunnel staat, staat hij steviger dan ooit.’ Jan Spruit is een van de molenaars die zich namens Vereniging de Hollandsche Molen over De Roos ontfermt. In 2012 werd de molen, inclusief pakhuis en woning, opgevijzeld zodat eronder de tunnel kon worden gebouwd. Toen in 2013 ProRail, tijdelijk eigenaar, het molencomplex overdroeg aan de vereniging was er geen vaste molenaar meer. ‘Ik heb met collega’s een collectief gevormd om hem weer te laten draaien.’

Bedrijvigheid
Ondernemer Gaston Badoux, de man achter Molenwinkel Ambacht, zag wel brood in de verkoop van met windkracht gemaakte meelproducten. Spruit, in dienst van GGZ Delfland, meende cliënten op de
molen een interessante dagbesteding te kunnen bieden. ‘We hebben de lijntjes in elkaar gevlochten.’ Sinds januari 2015 is De Roos een centrum van bedrijvigheid. ‘Gaston koopt het graan in, wij malen. In 2017 hebben we zo’n 25 ton tarwe verwerkt’, aldus Spruit. In de onderbouw bevindt zich een winkel waar Badoux halff abricaten zoals pannenkoekenmeel en andere voedselwaren aanbiedt. ‘De meelproducten vinden ook hun weg naar verschillende Delftse bakkers.’ Elke donderdag is een groepje mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op de molen in de weer. ‘Al doende leert men over het ambacht. Je ziet de mensen groeien.’

Uitgelicht
Onder de vrijwilligers borrelt het van de ideeën om de faciliteiten verder te ontwikkelen, zegt Spruit. Een ervan, spotlights aan de buitenkant, wordt dankzij crowdfunding binnenkort werkelijkheid. ‘Stel het je even voor, zo’n beeldbepalend bouwwerk ’s avonds mooi uitgelicht in de nieuwe spoorzone. Wat een plaatje.’




HAAGS EN OV-NIEUWS VAN DINSDAG 13 NOVEMBER 2018

 - Tarieven Haags OV tot wel 14% verhoogd - 7 reacties


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN MAANDAG 12 NOVEMBER 2018

 - ‘Rijswijkse Muziekbuurt eerste wijk zonder openbaar vervoer’ - 3 reacties

 - Provincie en MRDH intensiveren samenwerking - 1 reactie



Gelezen: 422 keer.







Er zijn op dit moment 9 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!