Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
   
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
   
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt regelmatig bijgewerkt. Laatste update: 10-12-2018, 11:56 uur.

   
       
 

 
   





HAAGS EN OV-NIEUWS, geplaatst donderdag 29 november 2018 om 21:47 uur. 

De nieuwe metro’s van Amsterdam in beeld

GVB maakt vandaag de eerste beelden bekend van de nieuwe M7 metro’s voor Amsterdam. Na een aanbesteding is de Spaanse fabrikant CAF aangewezen als leverancier voor 30 nieuwe metro’s, met een optie tot 30 stuks extra.

Naar verwachting vervoeren we in de zomer van 2021 de eerste reizigers in deze gloednieuwe voertuigen. Een mooie en zeer gewenste aanvulling op onze vloot, waarmee we het groeiend aantal reizigers comfortabel kunnen vervoeren.
Nieuwelingen

De nieuwe metro’s zijn van het type CAF Inneo. Bij GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwelingen passen qua ontwerp goed bij hun voorgangers. Ook hebben ze een herkenbare buitenkant, in lijn met de zilvergrijs-rode R-netstijl waarin ook onze huidige metro’s rijden. De nieuwe metro’s zijn circa 60 meter lang. Met deze lengte kunnen we het nieuwe metromaterieel flexibel en duurzaam inzetten. Afhankelijk van het reizigersaanbod kan met enkele of gekoppelde metro’s gereden worden.
Vertrouwd

De M7 sluit aan bij de laatste normen en inzichten op het gebied van sociale veiligheid, toegankelijkheid en duurzaamheid. Binnen vind je als reiziger een vertrouwde opstelling met stoelen die voor het merendeel in de langsrichting zijn geplaatst. De metro heeft twee multifunctionele ruimtes die gereserveerd zijn voor reizigers met een beperkte mobiliteit. Er zijn brede overgangen tussen de rijtuigen, hoge raampartijen voor veel daglicht en wijds uitzicht, LED-verlichting en spots boven de stoelen. Heldere displays geven actuele reisinformatie weer. Het klimaatsysteem met vloerverwarming zorgt tijdens de zomer en winter voor een prettige temperatuur en luchtvochtigheid. De remenergie wordt teruggevoed aan het net en het energieverbruik van allerlei hulpapparatuur wordt verder zo laag mogelijk gehouden. Bijvoorbeeld door een warmtepomp in de klimaatinstallatie.

Contract
GVB koopt de nieuwe metro’s met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Het contract met CAF is op 28 november 2018 getekend. Als reiziger of geïnteresseerde kun je volgend jaar een kijkje komen nemen in een deel van de nieuwe metro op ware grootte. Dan organiseren we in Amsterdam een ‘mock-up’ expositie. Maar nu volgt eerst de ontwerpfase.

Vervanging
De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. De metroseries S2 en S3/M4 zijn respectievelijk in 2024 en 2027 aan vervanging toe. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen. Vandaar ook het optiepakket voor 30 extra metrovoertuigen. CAF leverde eerder de metroseries S3 en M4 op het Amsterdamse metronet.

Beelden van de nieuwe metro zijn hier te vinden.





HAAGS EN OV-NIEUWS VAN MAANDAG 10 DECEMBER 2018

 - Den Haag heeft weer een gezellige Kersttram - 17 reacties


HAAGS EN OV-NIEUWS VAN DONDERDAG 29 NOVEMBER 2018

 - Popmuseum naar Den Haag of niet?

 - Oppepper voor winkelcentrum Leyweg - 1 reactie

 - De nieuwe metro’s van Amsterdam in beeld



Gelezen: 570 keer.







Er zijn op dit moment 18 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home  


Email/contactpagina  


HTMfoto op Social Media  

facebook   


twitter   


YouTube   
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!